Eind januari - begin februari - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Danny Jonker - WaarBenJij.nu Eind januari - begin februari - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Danny Jonker - WaarBenJij.nu

Eind januari - begin februari

Door: Danny Jonker

Blijf op de hoogte en volg Danny

16 Februari 2016 | Nederland, Groningen

Mijn állerlaatste blog, geschreven vanuit de locatie waar ik mijn afstudeeronderzoek doe: Neede, bij het bedrijf Elite Salades & Snacks.
Het is ijzig koud, -6, en er ligt een dun laagje sneeuw.
Een totaal andere wereld ingerold in een paar weken tijd.

Terug naar waar de vorige blog eindigde! Eind januari. Het weekend van 23/24 januari; dit stond in het teken van leren voor tentamens van Intercultural Communication, Spaans en het schrijven van een rapport voor Critical Geography. In Nederland rond je een vak of onderdeel af met vaak één tentamen, hier zijn dat er 2 en daarnaast dienen vaak meerdere presentaties gedaan worden en rapporten ingeleverd te worden.

Maandag 25 januari - zondag 31 januari
Zoals eerder gezegd, deze week stond erg in het teken van studeren. Het was buiten nog erg lekker weer, nog rond de 20 graden, en dus hebben we een aantal keren buiten geleerd, geluncht op het terras en lekker gevoetbald.
Ook heb ik met Bart een aantal keren hardgelopen: de berg op naar Castell de Bellver én langs de zee. Toen we langs de zee liepen heb ik nog gezwommen (redelijk koud, maar zou het zo weer doen) en Bart heeft over het strand hardgelopen. De terugweg zijn we over de stadsmuur gelopen, langs de kathedraal en door het oude centrum. Mooie route die ik ook vaak had gedaan met de mountainbike die Jeroen nu heeft.

De resultaten van de tentamens van deze week zijn goed; alleen Critital Geography was een onvoldoende.
Het weekend stond wederom in het teken van studeren, dit maal voor de tentamens van Engels en van Marketing. Ook nog hardgelopen en uiteraard Eredivisie gekeken.

Maandag 1 februari- zondag 7 februari
Yoran bleef deze week bij ons op de bank slapen, hij had voor de laatste week geen kamer meer.
Ook hebben Denise en Anissa al hun spullen in het appartement gezet, gezien zij in het appartement gaan wonen zodra wij uit deze zijn.

De formaliteiten rondom het Erasmusprogramma hebben we begin deze week geregeld bij het International Office van de Universidad. We moesten een certificaat van aanwezigheid hebben, maar ook moesten we doorgeven naar welk adres onze cijferlijst gestuurd kan worden.
Het tentamen Engels op 2 februari was goed te doen, op 4 februari tentamen Marketing ging moeizamer: 60 multiple- choice vragen in 1 uur, elk foute antwoord dat ingevuld wordt levert een boete op qua punten, in Nederland zou je er gewoon 0 punten voor krijgen.
's Avonds is de huisbaas langs geweest in ons appartement en hebben we afscheid genomen van haar. Enerzijds was het positief dat zij 2 verdiepingen boven ons woonde zodat zij direct kon helpen bij problemen, anderzijds was het minder handig doordat we vrijwel nooit met een groep mensen een drankje konden doen bij ons i.v.m. geluidsoverlast.
Daarna hebben we met onze groep nog gezeten bij Montaditos: de laatste biertjes en tapas met z'n allen (sommigen ontbraken en waren nog in hun 'thuisland'.
Ohja, we hebben ook nog met z'n allen gegeten bij Hard Rock Café, de spareribs zijn er altijd heerlijk, maar ook de fajitas met kip zijn aan te raden.

Vrijdag 5 februari zat het er dan op: terug naar Nederland. Geen vertraging bij onze maatschappij Eurowings (van Germanwings), wat ook zeker wel eens prettig was. Eenmaal opgestegen vlogen we op zo'n manier dat we eerst een overzicht over heel Palma hadden, en vervolgens op heel Mallorca. Erg indrukwekkend, veel plaatsen die we direct herkenden. Tegelijkertijd zagen we alle herinneringen aan Mallorca en de Erasmusperiode aan ons voorbij vliegen.
Eenmaal weer in Duitsland heeft Wouter, broertje van Bart, ons opgehaald en afgezet in de Flevolandse polder.
Zaterdag 6 februari heb ik met Heleen gelijk een aantal nette overhemden gekocht voor de afstudeerperiode die ik tegemoet zou gaan de maandag erop.

Maandag 8 februari - 12 februari
De eerste week bij de onderneming waar ik mijn afstudeeronderzoek doe: Elite Salades & Snacks BV in het Gelderse Neede, fabrikant van onder andere de enige echte 'Joppiesaus'.
Na een indrukwekkende tocht van A tot Z door verschillende productieprocessen en veel handen te hebben geschud, zit de eerste week erop. Een week vol oriëntatie en ontdekken, maar ook van een veel strakkere planning/mentaliteit dat men op het Spaanse eiland Mallorca had. Daar kwam alles qua tijd niet erg nauw, terwijl tijd in Nederland een totaal andere en veel belangrijkere rol speelt.
Al met al heb ik er veel vertrouwen in.

Het in Nederland zijn bevalt goed. Ik ben veel herinneringen, ervaringen en wijsheden rijker. Ik zou verder willen gaan met Spaans, maar mijn planning staat dit helaas niet toe.
Het schrijven van mijn afstudeerscriptie voor Elite is mijn huidige uitdaging waarvoor ik mij momenteel inzet.

Ik wil alle lezers bedanken voor het volgen van mijn blog en daarbij mijn periode in Spanje.

Groeten Danny




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danny

Student Small Business & Retail Management aan de Hanzehogeschool Groningen. Samen met Bas en Bart hebben wij de kans gegrepen om een half jaar te studeren aan de Universitat de les Illes Balears op Mallorca. Voorafgaande aan deze reis hebben wij 2 jaar Spaans gevolgd in Groningen en dit willen wij hier vooral gaan verbeteren. Naast Spaanse cursussen volgen wij hier een volledig Engelstalig programma. Dit programma bestaat uit bijvoorbeeld internationale/globale marketing, culturen, verkoop en HRM.

Actief sinds 10 Sept. 2015
Verslag gelezen: 1188
Totaal aantal bezoekers 4237

Voorgaande reizen:

06 September 2015 - 12 Februari 2016

Studeren op Mallorca

Landen bezocht: