Week 2/3 - Reisverslag uit Palma de Mallorca, Spanje van Danny Jonker - WaarBenJij.nu Week 2/3 - Reisverslag uit Palma de Mallorca, Spanje van Danny Jonker - WaarBenJij.nu

Week 2/3

Door: Danny

Blijf op de hoogte en volg Danny

22 September 2015 | Spanje, Palma de Mallorca

Om te beginnen: de zon en de zee zijn hier, eind september, nog volop aanwezig en aangenaam. Berichten uit NL dat het daar 'winterjassen' cq. 'stampotweer' aan het worden is.

Alles begint steeds meer te wennen. Ons appartement in Santa Catalina (wijk in Palma de Mallorca) bevalt super en we zijn allemaal erg blij met onze kamers. Koken doen we gezamenlijk en om de beurt. Hollandse pot hoeven we niet te missen: Bart maakt vrijwel elke keer als het zijn beurt is piepers met stukkie vlees. Niks mis mee!
Que vervoer (OV) is het allemaal prima geregeld en we gaan altijd met de bus naar de UIB (eerst bus 5 of 3 naar Plaça d'España, dan bus 19 richting UIB).

Week 2
De maandag begon al vroeg. We moesten ons namelijk inschrijven als inwoner van Palma bij de gemeente(= Ajuntament), anders konden we ook niet de OV kaart van Mallorca aanvragen (waarmee je in een uur onbeperkt kan reizen voor €0,45 i.p.v. €1,50 per ritje).
We liepen vanaf ons appartement naar het politiebureau, hier kan je je namelijk ook inschrijven als burger. Helaas konden we dit hier niet zomaar even regelen en moesten we een afspraak maken (we konden dan pas over een maand terecht!). Toen ze voor ons keken of een andere vestiging van de gemeente nog eerder tijd voor ons had (de gemeente zit op heel veel plekken op Mallorca) bleek dat er dezelfde dag nog een plek was ergens anders. Prima! Taxi genomen en alles geregeld. De vrouw die ons hielp kon geen woord Engels (veel mensen niet trouwens) en belde een collega van haar die fungeerde als tolk. Direct kregen wij hierna de inwonerskaart/OV kaart mee en hielp een Spaanse vrouw die we aan hadden gesproken op straat ons met het opwaarderen van de kaart.
Vervolgens hebben we de bus genomen naar het metrostation bij Plaça d'España. Hier heb ik een nummertje getrokken (nummer 60, er waren dus nog 59 mensen voor me..) en gewacht tot ik aan de beurt was. Voor de metro en trein is er namelijk weer een aparte OV kaart. Deze kaart dus ook gelijk geregeld.
Bart en Bas waren in de tussentijd een fiets voor Bas aan het halen. Hij had een afspraak gemaakt met een particulier om een 2ehands fiets aan te schaffen (fiets is altijd handig.). We hebben afgelopen dagen behoorlijk wat afgespeurd om een fiets te vinden (websites als segundomano.es / milanuncios.es zijn de 'marktplaats' websites van Spanje. Nadeel is dat de mensen waar je dan contact mee zult hebben, vrijwel geen woord Engels kunnen spreken. 'Ieder nadeel heb z'n voordeel', we zijn hier om Spaans te leren dus dat deden we!).

De volgende dag hadden we ons eerste college: Marketing Turisticó, marketing voor toerisme. Dit is volledig in het Engels. Omdat de campus van de UIB gigantisch groot is, kwamen we uiteraard te laat omdat het even zoeken was.
Na het college ben ik met Bart even de stad in geweest, omdat we een aantal pandjeshuizen (pawnshops) hadden gespot. Hier is Bart de stepkampioen geslaagd voor zijn vervoersmiddel: een stepje met 3 wielen. Verder waren er alleen maar kinderfietsen. Daarom wilde ik liever nog even verderkijken, maar ik zou deze fietsjes als optie in mijn achterhoofd houden mocht ik verder niks vinden.
Een aantal mensen die ik via via heb leren kennen die op het eiland wonen, heb ik een bericht gestuurd of zij nog iets wisten. Beiden wisten zo niks, 'een fiets is hier niet gebruikelijk'. Daarom nog een aantal particulieren in het Spaans benaderd en met 1 heb ik een afspraak gemaakt voor de volgende dag.

Woensdag is aangebroken. De dag begint met de Spaanse toets, om je niveau te peilen. Aan de hand hiervan wordt je dus ingedeeld in een bepaalde klas. Behoorlijk lastig! Na de toets hebben we vakken gekozen en hiervoor ingeschreven (Intercultural Communication, Organisation design & HRM, International Marketing, Marketing & Tourism, English language course).
Eenmaal ingeschreven ben ik naar het adres gegaan waar ik de 2ehands fiets op zou kunnen halen. Helaas, degene waar ik contact mee had woonde hier niet en niemand kende deze 'Juan Carlos'. Contact met hem opnemen wilde al niet meer, hij reageerde nergens meer op. Balen. Dan de volgende dag maar weer naar het pandjeshuis waar we ook de step van Bart hebben gehaald.

Donderdag eenmaal aangekomen bij het pandjeshuis (Cash Converters), was het lastig kiezen. Allemaal kinderfietsen, allemaal lege banden. Ik ging voor de meisjesfiets met mandje. En bloemetjes. Niet bést, maar het gaat sneller dan lopen. Op hoop van zege €30 betaald voor dit fietsje. Na gelachen te hebben met de verkopers op zoek gegaan naar een benzinestation om de banden op te pompen, en hopen dat de banden niet lek waren. Na een aantal km lopen was het dan eindelijk gelukt, en de banden waren niet lek! Via de boulevard naar ons appartement gefietst.
'S avonds hebben we nog gezeten met wat andere ERASMUS studenten die we hebben leren kennen uit Nederland (Yoran, Mathijs, Denise, Anniko, Niki), Engeland (Will & Fred) en Argentinië (Rafael).

Next day, vrijdag, naar het strand gegaan. Het stormde behoorlijk. Bart, Yoran, Mathijs en ik gingen met de golven mee zwemmen. De golven werden op een gegeven moment wel echt te hoog, iedereen had wel ergens last van. Maar het was lachen! Ook zijn we nog een keer naar het pandjeshuis gegaan, we hadden hier de vorige keer gewichten gezien voor weinig. Deze hebben we gezamenlijk gekocht: nu kunnen we thuis ook wat sporten! Voordeel van kopen bij het pandjeshuis is dat we de spullen die we hier kopen, later ook weer aan hun kunnen verkopen als we weer terug gaan naar NL.

In het weekend hebben we bij ons gezeten met Denise, Anniko en Niki. We hielden een 'Mojito-avondje'. Vervolgens zijn we met alle ERASMUS studenten, met de bus, naar Alcúdia (andere kant van het eiland, hier zit 'Bananaclub') gegaan.
Zondag hebben we maar even geprobeerd soep te maken, want zondag=soepdag. Helaas werd het tomatenpuree verdund met water en zonder ballen, de winkels waren dicht. Next time better!

Week 3 (begin v/d week)
Maandag begon vroeg met het eerste college Organizational Design. Ook in het Engels, wel met een erg Spaans accent.
'S avonds zijn we naar tapastentje 'Montaditos' geweest met veel mensen van ERASMUS. Dit tentje zit op Plaça d'España en alles is er erg goedkoop!
Vervolgens liepen we terug, de bussen gingen niet meer namelijk. Het duurde me wat te lang, dus ik besloot in mijn eentje joggend op zoek te gaan naar ons appartement. Ik raakte behoorlijk verdwaald, alles leek op elkaar. Mijn telefoon had nog maar 1 % (natuurlijk). Top! Gelukkig wist ik uit het theorieboekje Spaans (waar CD's met oefeningen bij zitten die ik in de zomer heb geluisterd) dat ik van mijn opa heb gekregen, nog de nodige zinnen om je in het Spaans te redden als je verdwaald bent. "He perdido... Busco Placa Progreso",(Ik ben verdwaald... Ik zoek plein Progreso-->plein in de buurt van ons appartement) was de zin die ik aan iemand vroeg en waarmee ik de weg terug had gevonden. Ik was al ver uit de richting namelijk, dus het was wel een opluchting om weer bekende straten te zien.

Vandaag begonnen we de dag met Marketing Turistico. Daarna ben ik met Bart naar de Spaanse cursus gegaan. Dit wordt gegeven midden in Palma, in een ander gedeelte van de universiteit. Het niveau van deze cursus is A1, het laagste niveau. In Nederland zaten we qua Spaans op B1 niveau. Toch beginnen we liever lager. Veel is in Nederland weer weggezakt (vooral grammatica en werkwoorden). Hiermee hopen we alles weer naar boven te halen en geheugen op te frissen.
In de klas werden we intensief, enthousiast en prettig begeleid. De docente (Miriam Pons) spreekt amper Engels maar heel duidelijk Spaans. De uitleg is ook erg helder. We zitten hier met 9 andere studenten, wij zijn de enige Nederlanders. De anderen komen uit China, VS (Boston en San Fransisco), Oekraïne, Duitsland en Kazachstan. Dat maakt het communiceren uitdagend en extra leerzaam.
Deze taalcursus is op dinsdag, woensdag en donderdag van 14.00 tot 16.00, 6 uur per week dus. Hoe lang de periode duurt waarin we deze cursus volgen is nog niet helemaal bekend.

Morgen zal de loodgieter komen voor de wc hier, die maakt een enorme herrie namelijk. Verder volgen we deze week behoorlijk wat colleges, gaan we naar de cursus Spaans en zijn er de plannen om in het weekend de bergen in te gaan en/of naar een wedstrijd van de professionele voetbalclub van Mallorca te gaan (Real Mallorca).

Bedankt voor het lezen!

  • 23 September 2015 - 11:49

    Pim:

    Best handig soms, zo'n opa ;-)
    Veel plezier met je meisjesfiets, ik vind hem heeeelemaal bij je passen! X

  • 23 September 2015 - 12:50

    Oma Groenhpf:

    Lieve Danny,

    Pauline stuurde mij dit berichtje toe.
    Super mooi verslag, jullie maken wel veel nieuwe indrukken mee.
    Gelukkig kon je je redden toen je verdwaald was. Pas goed op elkaar!!

    succes daar Danny!! Veel liefs Oma

  • 23 September 2015 - 18:30

    Beppe Jonker:

    Hoi Dan,Wat een leuk reisverslag.veel succes met het fietsen daar.
    Groetjes

  • 23 September 2015 - 18:51

    Sietze:

    Wat een gaaf verhaal Dan. Zie veel dingen ook helemaal voor me ;-), de weg kwijt bv zou mij ook zijn overkomen...

    Ennuh pandjeshuizen zijn zeker leuk, denk dat jullie daar wel eens vaker naartoe zullen gaan!

    Liefs van je paps!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danny

Student Small Business & Retail Management aan de Hanzehogeschool Groningen. Samen met Bas en Bart hebben wij de kans gegrepen om een half jaar te studeren aan de Universitat de les Illes Balears op Mallorca. Voorafgaande aan deze reis hebben wij 2 jaar Spaans gevolgd in Groningen en dit willen wij hier vooral gaan verbeteren. Naast Spaanse cursussen volgen wij hier een volledig Engelstalig programma. Dit programma bestaat uit bijvoorbeeld internationale/globale marketing, culturen, verkoop en HRM.

Actief sinds 10 Sept. 2015
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 4269

Voorgaande reizen:

06 September 2015 - 12 Februari 2016

Studeren op Mallorca

Landen bezocht: