Week 8, 9, 10 - Reisverslag uit Palma de Mallorca, Spanje van Danny Jonker - WaarBenJij.nu Week 8, 9, 10 - Reisverslag uit Palma de Mallorca, Spanje van Danny Jonker - WaarBenJij.nu

Week 8, 9, 10

Door: Danny

Blijf op de hoogte en volg Danny

16 November 2015 | Spanje, Palma de Mallorca

Midden oktober tot en met midden november.

¡Hola a todos!
Hallo allemaal!

In deze weken is onder andere gebeurd:
-Halloween
-Wijnproeverij
-Familie langs geweest
-Verjaardag
-Mountainbike gekocht
-Spaans tentamen

Wat betreft het weer: 's morgens moeten we inmiddels een trui aan en het wordt 's avonds behoorlijk koud. Overdag schijnt de zon nog vaak en is de temperatuur nog steeds aangenaam met een graad of 22 (midden november).

Week 8 (26 oktober-1 november)
Deze week mooi begonnen met huiswerk maken in het park op de campus. Hier zijn stenen waar mooi op gezeten kan worden, waar je ondertussen van de zon kunt genieten en er is WIFI. Laptop mee dus.
Mallorca stond de hele week, en de weken ervoor ook al, in het teken van Halloween. De supermarkten liggen vol met snoep en overal staat de versiering al klaar. Deze week hebben wij bij de feestwinkel een outfit gehaald voor het halloweenfeest wat aankomende vrijdag zou gaan komen. Bas was als holbewoner, Bart als soort van sjeik, en ik zou gaan als Jason van de film 'Friday 13th'. Behoorlijk veel mensen waren het hele weekend te zien in verkleding of met schmink, mooi om te zien.
Maandag waren we ook nog vrij: zondag zou 'Día de Todos los Santos'(vertaald: allerheiligen) zijn, maar dat is immers een rustdag. Op deze dag gaan veel Spanjaarden naar begraafplaatsen om hun dierbaren en/of hun heilige te herdenken.

Week 9 (2 november-8 november)
Vanaf deze week moest de trui 's morgens wel echt aan. Rond een uur of 11 's morgens is het daarentegen weer te warm, maar met een t-shirt onder de trui was het opgelost! 3 november gezwommen bij ons favoriete strand Cala Comtesa, en hier ook de zonsondergang bekeken. Aanrader!
Donderdag 5 november hebben we rond 11.00, met het vak International Marketing, de metro gepakt naar Santa Maria/Binisalem. Hier zijn we op bedrijfsbezoek geweest bij Macia Batle, een wijnfabrikant met eigen plantage. Totale afzet per jaar is 800.000 flessen (4 miljoen liter), vooral bestemd voor het eiland Mallorca, UK en USA.
Erg mooi om dit proces te zien: bij binnenkomst zijn de ketels te zien waar het begint. Hier worden de druiven(bij biologische wijn) of het druivensap in gedaan, en begint het fermenteren. Vervolgens kan het in de houten vaten worden opgeslagen. Vaten zijn van verschillende soorten eikenhout, het is maar net wat voor smaak ermee gecreëerd zal moeten worden. De wijn en het hout vormen samen de body van de wijn. Per wijn is het natuurlijk verschillend hoe lang het zal rijpen. Crianza rijpt bijvoorbeeld 2 jaar: 1 jaar in vat, en 1 jaar in de fles.
Als afsluiter hadden we er nog een wijnproeverij met rosé, rode wijn en hartige hapjes. De proeverij bestond uit 4 onderdelen: luisteren(klinkt wijn bij inschenken als water, dan is het een jonge wijn en omgekeerd), ruiken, zien(hoe dikker en olieachtiger de wijn blijft plakken aan het glas, hoe meer alcohol en hoe voller), en proeven.
Toen ik eenmaal thuis mijn fiets weer zou ophalen (ik had deze een paar dagen op een pleintje vlakbij ons appartement gezet i.p.v. binnenshuis), kwam ik er daar achter dat iemand mijn zadel had gestolen. Ik kon er wel om lachen, wie steelt er nou een zadel van een kinderfiets? Een beetje balen was het wel.
Dezelfde avond zijn we naar het strand gegaan: In Engeland was het deze avond Bonfire: kampvuren maken en wat vuurwerk afsteken, hiermee vieren ze iets wat betreft religie en vrijheid.
Dit weet ik omdat we naar het strand waren met nog meer Erasmus mensen. Eenmaal 0.00 uur heb ik ook mijn verjaardag op dat strand gevierd, erg gaaf en voor het eerst dat ik jarig was ik het buitenland. Champagne en taart was aanwezig dankzij vrienden. Omdat Heleen met mijn familie morgen langskomt, maar niet al te laat geprobeerd te maken.

6 november. De wekker ging natuurlijk te vroeg, maar de bus gepakt naar het vliegveld. Eenmaal in de bus kwam ik erachter dat mijn OV-kaart het hier niet in deed, gelukkig had ik cash bij me. Aangekomen op het vliegveld bleek dat ik te laat was, ze waren net naar het appartement gegaan. Een goed begin van de morgen! Bij het appartement aangekomen fijn iedereen weer te zien. Mooie cadeaus en kaarten gekregen, en ook sinterklaas was nog even langs geweest :-). ik verbleef in dit appartement ook een aantal nachten. Het beviel top en de locatie in het historische centrum was perfect, op enkele bouwvakkers na. Tijdens hun verblijf op het eiland zijn we 6 november naar 'Anima Beach' geweest en de bijbehorende beachclub. 's Avonds hebben we gegeten bij Hardrock Café Mallorca; de spareribs én de Strawberry Mojito zijn absolute aanraders. Reserveren is aan te raden. Next day, zaterdag 7 november, wilden we in eerste instantie naar een wijnproeverij. Helaas werd dit alleen 's morgens gedaan, hiervoor waren we al te laat. Een top alternatief gevonden: 2 uur segway rijden door de stad! Gids Esteban liet ons op het plein bij 'La Lonja' zien hoe het werkte. Veel mooie dingen gezien (ook die ik nog niet had gezien): de kathedraal, de Arab Baths (hier is de invloed van de Arabieren nog zichtbaar, net als bij sommige straatjes), Plaza Mayor, het parlement, een bruiloft bij het stadshuis, de haven en we zijn over de stadsmuur gereden. 's Avonds gegeten in een erg gezellig straatje met sfeervolle tentjes en wijnbars: Calle/Carrer Apuntadores. Daarna zijn we nog even richting de kathedraal gelopen om nog een terrasje te doen in de oude stad.
Zondag 8 november hebben we een Fiat 500 XL gehuurd en zijn we naar mijn favoriete strand gegaan: Cala Comtesa. Het was weer heerlijk strandweer: even een duikje gedaan en daarna opgedroogd om de reis te vervolgen. De volgende bestemming was Sa Calobra / Torrent de Pareis. Hier was ik tot nu toe 1 keer eerder geweest en deze plek wilde ik graag aan ze laten zien. De weg ernaartoe is met veel (mooie) haarspeldbochten door de bergen met fantastische uitzichten. Het was wel enorm mistig, wat het wat spookachtig maakte. Veel foto's gemaakt en genoten van het uitzicht. Voor het zwemmen was het hier in de bergen te koud, en de zon was al weg.
Eenmaal weer terug, heerlijk tapas gegeten vlakbij het appartement.
Morgen zouden ze ook al weer gaan.

Week 10 (9 november-15 november)
Maandagmorgen alweer vroeg naar het vliegveld gegaan om Heleen, Maart en pa weer uit te zwaaien. Wel weer even zwaar om alleen achter te blijven, het moest weer even bezinken. Daarom naar een beachclub geweest en wat gedronken, terwijl ik ondertussen alle foto's nog bij na ging. Mooie herinneringen. Later op de dag ben ik met Bas naar Cala Comtesa geweest om te gaan zwemmen. Hier ben ik mijn inwonerskaart/OV kaart verloren... Omdat ik niet zo goed wist hoe een nieuwe aan te vragen en hoe lang dit zou duren, heb ik aan Maria (die zit in mijn projectgroep, zij is geboren op het eiland) gevraagd of ze wist hoe ik een nieuwe aan kon vragen en dit dit precies zat. Uiteindelijk ben ik samen met haar de volgende dag naar een kantoortje van de gemeente geweest, vlakbij Plaza d'España. Na het gesprek in het Spaans gevoerd te hebben met hulp van Maria, kreeg ik direct en kosteloos een nieuwe pas mee.
Donderdag met Bart voor het vak Marketing Turisticó een presentatie gehouden en heb ik dezelfde dag een mountainbike gekocht bij dezelfde pawn-shop (=pandjeshuis) CashConverters, als waar ik mijn vorige fiets gekocht had. De vorige fiets had en geen zadel meer en de ketting vloog er constant vanaf, vergane glorie. Nu kon ik weer fatsoenlijk door de stad in elk geval!
Vrijdag de 13e (overal ter wereld een ongeluksdag, behalve in Spanje) Spaans examen gehad; 8.7. Daarna ben ik met mijn fiets dezelfde route gaan rijden als dat we het afgelopen weekend met de Segways gedaan hadden. Heerlijk!! Af en toe heb je van die momenten dat je je heel bewust beseft dat je van de mooie dingen die je op dat moment beleeft, moet genieten.
's Avonds hebben we een biertje gedaan met iemand die we kennen via Spaanse cursus: Jeroen (in het Spaans noemt hij zich Geronimo: stukken beter uit te spreken in het Spaans). Hij werkt 2 weken op en af op een booreiland op de Noordzee, en woont dan 2 weken op Mallorca. En dat herhaalt zich dan. Een niet alledaags beroep: een kantoorbaan is niks voor hem en zo heeft hij de mogelijkheid om de wereld rond te reizen i.c.m. werk.
14 november, zaterdag, heb ik weer even ge-skyped met het thuisfront. Niet thuis, maar bij een café in de buurt: hier is de WIFI vele malen beter, net als de 'Café con leche' (cappuccino).
Later op de dag zijn Bas, Bart, Yoran en ik weer naar Jeroen gegaan. 's avonds zouden we namelijk een feestje hebben bij Boulevard, wat pal onder zijn appartement zit. Eenmaal bij zijn appartement te zijn aangekomen zat Aaron daar ook. Aaron kennen we ook van Spaans, een jongen uit San Francisco.
Gezellig avondje met 'FIFA 15', Desperados en een feest.
Gister, zondag 15 november, met Bart en Jeroen naar Cala Comtesa geweest. Lekker gezwommen, gesnorkeld en van de zon genoten. Alsof je aan de andere kant van de wereld zit: blijft apart dat we nu nog op het strand kunnen zijn.
Daarna zijn we nog even met de auto naar de andere kant van de haven gereden: Punta de Sant Carles. Fantastisch uitzicht met waarschijnlijk een waanzinnige zonsondergang. Ook even geklommen hier. Tegenover dit punt zit 'Museo Histórico Militar de San Carlos', een militair museum met de bunkers, luchtafweergeschut en kanonnen nog in oorspronkelijke staat.

Bij laatstgenoemd museum willen we binnenkort, wellicht as weekend, even gaan kijken.
Wat ik dit weekend ook wil gaan bekijken is Castillo de Bellver, een kasteel wat redelijk in de buurt zit. Hier kan ik mooi met de mountainbike naartoe.
Deze week begint het vervolg van de Spaanse cursus: ik hoop een niveau om hoog te mogen.
Verder hebben we op donderdag een tweede bedrijfsbezoek van het vak International Marketing. Dit keer naar een (inter)nationaal handelsbedrijf. Vrijdag hebben we het eerste tentamen, van het van HRM.

Bedankt voor het lezen! Vergeet de foto's niet.

Danny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danny

Student Small Business & Retail Management aan de Hanzehogeschool Groningen. Samen met Bas en Bart hebben wij de kans gegrepen om een half jaar te studeren aan de Universitat de les Illes Balears op Mallorca. Voorafgaande aan deze reis hebben wij 2 jaar Spaans gevolgd in Groningen en dit willen wij hier vooral gaan verbeteren. Naast Spaanse cursussen volgen wij hier een volledig Engelstalig programma. Dit programma bestaat uit bijvoorbeeld internationale/globale marketing, culturen, verkoop en HRM.

Actief sinds 10 Sept. 2015
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 4246

Voorgaande reizen:

06 September 2015 - 12 Februari 2016

Studeren op Mallorca

Landen bezocht: